Danielle de Jonge

Een roedel enthousiaste honden, deskundige trainers en een ontspannen omgeving: het zijn de ingrediënten voor deze dag waarop ik mijn communicatievaardigheden onder de loep ga nemen. Elke dag train en coach ik ondernemers en salesprofessionals als het gaat om commerciële communicatie en verkoopvaardigheden. Des te leuker is het om nu zelf deelnemer te zijn. En dan ook nog in een wel heel speciale trainingssetting. Als grote dierenvriend verheug ik me op de gezelligheid van de honden en natuurlijk ben ik heel nieuwsgierig naar wat zij mij laten inzien. Inmiddels kan ik zeggen: ontzettend veel!

De groep deelnemers is bewust klein gehouden, zodat er volop ruimte is voor individuele aandacht. Dat ervaar ik al direct bij de voorstelronde en het gesprek over ieders persoonlijke leerdoelen. De trainers vragen heel goed door om scherp te krijgen waar ik precies aan wil werken. Vervolgens gaan we in een vrije oefening met de honden werken. Ik kies voor de Jack Russel Terriër Joya. Een schat van een dame met wie ik volop plezier heb terwijl we wandelen en spelen. Bij het evaluatiegesprek aan het einde van de ochtend herken ik een aantal punten die in mijn leerdoel passen, dat heeft Joya uitstekend weten op te roepen. Na de – overigens zeer goed verzorgde – lunch, kiezen de trainers een hond uit om mee te werken. Aan mij de eer om met roedelleider Willow enkele opdrachten uit te voeren. De grote heer is speels en ook waakzaam, zoals een echte leider betaamt. De vraag is dus hoe ik zijn aandacht blijf vasthouden. Met tips van de andere deelnemers en de trainers lukt het goed om de spiegel waar ik naar op zoek ben, te vinden. De complimenten en aanbevelingen van alle aanwezigen zijn een waardevolle afsluiting van deze oefening.

Terugkijkend op de dag ben ik meer dan blij met de verworven inzichten. Zo heb ik ontdekt dat ik soms iets minder risico wil nemen, terwijl ik als ondernemer gewend ben om juist de grenzen vaak op te zoeken. En ik heb geleerd om te gaan met de vernieuwde werksituatie waar ik in zit, sinds het verschijnen van mijn eerste boek ‘Verleid de Klant’. De dag was daarmee confronterend op een heel fijne manier. En heeft genoeg stof tot nadenken en handelen gegeven. De trainingsdag is mij zo goed bevallen dat ik zeker volgend jaar weer een dag meedoe, ik kijk er nu al naar uit!

Daniëlle de Jonge
www.commercielecommunicatie.nl